27 Mayıs 2013 Pazartesi

ARABADA, KRALİÇE ARI YAPAY DÖLLEME.

Ana arı suni tohumlama, veya ana arı yapay tohumlama. Bu işi ilk defa arılıkta araba içinde yapmaya karar verip 8 mayıs 2013 de uyguladık. Çalışma alanımız biraz dar oldu ama sonuçlar güzel. Bu uygulamayı 8 Mayısta 7 ana arı tohumlayarak yapmıştık. İlginç sonuçlar çıktı. İlk defa tohumladığımız ana arının biri 3. günde yumnurta attı.Notlarımın birisinde kasılma var yırtılmadıysa süper yazmışım, 2 gün sonra ana arı öldü, demekki yaptığımız hataları artık masa başında anlayabiliyoruz.

7 Ana arıdan biririsi 3. gün yumurta attı.Diğerleri 8.günb9.gün 13. gün yumurta attı, bir ana arı ise 13. gün kontrolde bulunamadı.Suni tohumlama makalelerinde yumurta atma süresi 3 haftaya kadar çıkabiliyor. 3. Gün yumurta atan ana arı ise doğduktan sonra 12. günde tohumlanmıştı bunun etkisi varmı tekrar daha yaşlı ana arı dölleyip test etmek istiyorum.4 kraliçeYumurtaya başladı, 3 de kaybettik..
Bu iş için bizim ekibe göre aşırı steril gerektirmiyor, yaşadığımız hadiseler ve suni tohumlama yaptıgımız mekanlara bakınca bunu görebilirsiniz. En önemli delilimiz ise bir gün Sadri abi, bir ana arıya uygulama yaparken sperm taştı, başkada elimizde sperm yok, spermi geri çekip aynı ana arıya enjekte ettik. Sonuç o ana arı yumurtaya başlayıp bir sene yaşadı. Muhteşem abi dediki hayvanın o bölümü pistir, bu olmayacak. Sonuç ise hepimiz adına süpriz oldu, normal şartlarda enfeksiyon kapması gereken ana arı, bir sene yaşadı.Bu bizim için çok önemli bir ayrıntıdır.
Kısıtlı imkanlar ile geldiğimiz nokta çok iyi.
Tüm eserlerde suni tohumlamanın en büyük ayagı sperm toplamaktır, bu işte o kadar seri çalışıyoruzki anlatamam.
8 Mayıs2013 tarihindeki çalışma alanımız, masayı Enes Emin kurmuştu degiştirmedim, bu şekilde  çalışma alanı çok az kalıyordu.

25 Mayıs 2013 tarihinde gene 7 ana arıya uygulama alındı, yeni erkek arı kafesleri yaptım.Bu kafesler daha ufak, yüzlerce erkek alır, taşınır ve anasız arı içinde saklanabilir.
Notlarımda çok güzerl oldu diye yazdığım 16 numaralı ana arı ertesi gün yumak içindeydi, kurtarıp kafes içine aldım ön ayagının bit bölümünü işçi arılar koparmış, diğerlerinde sorun yok, yollarına devam ediyorlar.
İkinci uygulamayı yapmadan masayı ben hazırladım, bu şekilde daha rahat çalışma alanı oldu.
Çalışmalarımda İlhami abi yardımcılık yaptı.
Gene bir ilki denemeye koydum. İlk defa sperm depolayıp sakladım, bu sistemde sper oda sıcaklıgında 3 hafta yaşar deniliyor. Ben iki hafta sonra sakladığım spermi kullanacağım. Spermi toplamak için kırık iğnelerden bir uc ayarlayıp, depo olarak kullanacağım cam çubuğu silikonlu hortumla birbirine bağlayıp dezenfekte ettim.Bu cam çubuklar kan alımında kullanılıyor, üzerinde çalışırsanız ucunu cam igneye çevirme şansınız var.
Yaklaşık 5 cm boyut sperm ile doldu. Her kraliçe için gereken miktar 8-10 mm arası olmalı. İkisinin ortası 9 mikron en ideali.
Topladığımız sperm, ilk defa böyle bir çalışma yapıyorum.
Spermi saklayacağım cam tüp tarafına alıyorum.
İki taraftan kırıp hava almamasısı için silikonlu hortuma vazelin yağı koyup cam tüpü körledim.Bunca spermi toplamak için en az bir saat harcadım, bozulursa acayip zoruma gidecek.
Fransız arıcı sperm toplama ve saklama konusundaki paylaşımı,Celine Gobin spermin 17 derecede 3 hafta bozulmadığını yazmış ve yaptıklarını paylaşmıştı, Celine Gobin'in bilgilerinden çok faydalandım. Kendisi sıradan bir arıcı akedemik bir kariyeri yok, bir türlüde kendisiyle irtibat kuramadım, kendisine teşekür etmeyi çok isterdim. Ayrıca papaz arısı üretiyor, buckfast arısını üretebilmek için kullanılan şema veya şifresini bilmelisiniz.

Celine Gobin tarafından yaptıgı suni tohumlama çalışmalarının her ayagı var, kraliçe yetiştirme, erkek arı yetiştirme sperm toplama ve uygulama.


Hiç yorum yok: